Největší CZ/SK stránka o Football Manageru

Jak vydělat peníze v FM

Jak vydělat peníze v FM

Fotbal by měl být především zábava, že ano? S každým dalším rokem je však tahle zábava čím dál dražší. Kluby bez peněz se mohou chvilku držet mezi elitou, ale poté je nedostatek financí dožene. Jsme svědky miliardových dostihů o hráče, kteří dost možná takovou hodnotu nemají, ale poptávka a nabídka vyšroubovaly ceny do dříve nepředstavitelných výšin. Kde na to mají kluby brát?

Pojďme se v tomto článku společně podívat na několik způsobů, jak klub nejen nezadlužit, ale třeba mu nějakou tu korunu také vydělat.

Poznámka: každá z následujících částí by se dala rozpracovat na samostatný článek, na což možná dojde, ale pro účely tohoto článku jsou vyzdvihnuty klíčové body a aspekty, prostě přehled.

Smlouvy hráčů

Jedna z částí financí, nad kterou máte největší kontrolu, jsou mzdy hráčů. Zásadní je v této oblasti váš mzdový rozpočet, který vám vedení přidělilo. Snažte se jej nepřekračovat. Při vyjednávání s hráči nikdy nepřijímejte jejich původní požadavky. Vždy se snažte vyjednat přijatelnější podobu, která vám bude vyhovovat. Žádá si hráč příliš vysokou mzdu? Zvažte, zda je pro vás natolik důležitý, abyste mu ji dali, nebo jestli za něj dokážete snadno najít levnější náhradu.

Při jednání o smlouvě si kromě výše samotné mzdy dávejte pozor i na pozici, kterou hráč vyžaduje. Chce být klíčovým hráčem nebo se spokojí s pozicí „záloha A-týmu“? Hráčovo postavení v hierarchii mužstva určuje jednak jeho mzdové požadavky, jednak jeho chování, pokud třeba nenastupuje tak často, jak by si představoval. Při pohledu na screenshot níže vidíte, jak vypadá odstupňování výše mzdy na základě pozice v týmu.

Důležitou součástí každé smlouvy jsou bonusy a klauzule. Některé z nich jsou však zrádné, a měli byste se jim raději vyhnout. Jak už bylo řečeno s ohledem na mzdy, nikdy se nespokojte s původními požadavky hráče. Každého lze obměkčit.

Z mé zkušenosti je vhodné se vyhnout především těmto třem klauzulím a bonusům: „klauzule o dorovnání nejlépe placeného hráče“, tedy pojistka pro hráče, že bude vždy nejlépe placeným hráčem; „roční zvýšení platu“, nebezpečné především ve chvíli, kdy máte tuto klauzuli ve smlouvě u více hráčů a prudce vám vzrostou mzdové náklady, nebo když má hráč dlouholetou smlouvu; „poplatek za nevyužitého náhradníka“, protože proč byste měli hráči platit za to, že vysedává na lavičce?

Tip: Pokud se těmto bonusům a klauzulím chcete při jednání vyhnout, stačí u nich zvolit „Odstranit a vyjmout z vyjednávání“, tím dáte najevo, že přes tohle vlak nejede, viz screen.

Hráčům se na to ne vždy chce přistupovat, ale pro klub je vhodné zanést do smlouvy podmínečné prodloužení smlouvy. Můžete tak obejít období, kdy se hráči nechce smlouvu prodloužit, a přesto jej udržet v kádru.

Nezbytnou součástí každé smlouvy je také věrnostní bonus a odměna pro agenta. Řešení? Snažte se vyhádat co nejnižší částky, byť ne vždy se vám to povede. Zejména u agentovy odměny však její výše nemusí být na škodu, protože agent často upřednostní vlastní blaho a sníží požadavky na hráčovu mzdu nebo jeho klauzule a bonusy.

Přestupy

Při nákupu a prodeji hráčů lze ušetřit a vydělat několika různými způsoby. Postupně si každý z nich projdeme.

Nákup hráčů:

Jestliže nehrajete za PSG nebo za Manchester City, tak vás zajímá, jak přestup provést a jak snížit požadovanou částku. Věděli jste, že dobré vztahy s hráčem nebo jeho manažerem vám mohou při jednání pomoci? Pochvalte hráče v médiích, a když klub nabídku zamítne, je dobrá šance, že si hráč přestup sám vydupe. Udržujte pozitivní vazby s ostatními manažery, a ti spřátelení vám na oplátku přijmou i nižší nabídku.

Snížení přestupové částky lze docílit také vložením přestupových klauzulí, zejména „podíl z příštího prodeje“ a „procento zisku z příštího prodeje“. Podobně může zafungovat i přidání doplatků, kdy klubu zaplatíte určitou částku, až hráč nastřílí daný počet gólů, odehraje tolik zápasů atd. Hru lze oblbnout třeba i tím, když u přestupu stopera přidáte bonus ohledně nastřílených branek, nastavte třeba 50, a je to.

Pokud nemáte dostatek hotovosti nebo chcete platbu rozložit na více období, využijte možnost splátek. Z přestupového rozpočtu se vám tudíž neodečte celá částka, jen její část. V levé části přestupového okna navíc vidíte, kolik vám přestup ukrojí z přestupového rozpočtu v jednotlivých letech splácení.

Nesnažte se za každou cenu kupovat jen ty papírově nejlepší hráče. Pochopitelně budou stát více. Místo toho se, zejména ve středních a menších klubech, zaměřte na mladé hráče s potenciálem se vyvíjet, případně na hráče z menších lig, použijte své skauty. V počátku vás budou stát méně peněz, ale v budoucnu na nich můžete výrazně víc vydělat.

Přivádějte hráče na volný přestup. Jediné náklady vám vzniknou ze smlouvy, ale jinak za něj platit nemusíte. Velmi často se vám podaří ulovit dobrého hráče, za nějž posléze obdržíte pěkný obnos při jeho prodeji.

(na konci prosince začněte hledat hráče, kterým končí smlouvy na konci června nadcházejícího roku)

Poohlédněte se na přestupovém trhu, kteří hráči byli umístěni na přestupovou listinu. Obvykle mají nižší požadovanou cenu, takže můžete výrazně ušetřit.

Využijte hostování. Zejména pro kluby ve finanční tísni je vhodné využívat hostování. Zpravidla vás stojí naprosté minimum, a přitom tak můžete snadno doplnit své mužstvo. Ale pozor na to, abyste každý rok neskládali nový tým, protože máte všechny hráče jen vypůjčené.

Nejen v případě české ligy je výhodnou strategií nákup zahraničních hráčů, protože ti tuzemští bývají obvykle dražší a v omezenějším počtu (pozor, zahraniční mívají vyšší mzdové nároky). Dokonce můžete razantně navýšit příjmy z prodeje dresů, když přivedete třeba japonského hráče, který doma patří mezi hvězdy.

Prodej hráčů:

Zde pochopitelně platí odlišná strategie – chcete za hráče získat co nejvíce peněz. Pravidlo číslo 1 zní: nevytvářejte si s hráči příliš osobní vztah. Každý je nahraditelný a (téměř) vždy dokážete sehnat levnější/srovnatelnou náhradu. Přijde-li jiný klub s dobrou nabídkou převyšující hráčovu hodnotu, zvažte, kolik je danému hráči let, zda už nemá vrchol za sebou, jak se mu u vás daří, a pak jej prodejte.

Jak jste již pochopili, zásadní je načasování prodeje. Jednak abyste neprodělali a neprodali hráče pod cenou, jednak abyste nečekali příliš dlouho. Máte v akademii talentovaného mladíka? Dejte mu prostor v týmu a prodejte jeho konkurenta na dané pozici. Zbývá hráči rok do konce smlouvy a přišla na něj výborná nabídka? Nerozmýšlejte se. Hraje v základní sestavě, ale nepodává optimální výkony? Prodat.

Obrázek

Nakupující kluby se vám budou snažit vnutit platbu na splátky. Je na vás, zda to přijmete, já se vždy snažím o hotovou platbu. Ideálně s doplňkovými klauzulemi. Proč nevyužít „podíl z prodeje“ nebo „procento zisku z příštího prodeje“? Na příkladu Bonyho Wilfrieda je hezky vidět, jak Sparta vydělala i poté, co je prodala do Nizozemska. Stejně tak můžete využít i další klauzule, které navýší základní přestupovou částku.

Podobně jako u nákupu hráčů a vyjednávání o smlouvě, i u prodeje platí, že byste se neměli spokojit s první nabídkou. Vyjednávejte, pokuste se využít klauzulí, splátek či dalších instrumentů, abyste získali odpovídající finanční kompenzaci za svého hráče.

Odchovanci

Co si budeme namlouvat, mít tým plný vlastních odchovanců má svoje kouzlo. Jenže je to běh na dlouhou trať, občas s nejistým výsledkem a je potřeba k takové strategii vytvořit v klubu podmínky. Téma rozvoje vlastních mladých hráčů by vydalo na několik článků (viz tento), proto jen ve stručnosti.

Základem je mít kvalitní zařízení, abyste zvýšili pravděpodobnost, že se vám podaří vykutit schopného odchovance. Primárně se tedy zaměřte na vylepšení mládežnických a tréninkových zařízení. Nezapomínejte však ani na zkvalitnění náboru mladých hráčů a trenérů, kteří se jim budou věnovat.

Obrázek

Nejen že se touto cestou vyhnete placení ohromných částek, ale zároveň si můžete hráče vypilovat k obrazu svému, zapracovat na klíčových atributech, kterých chcete využít, přecvičit hráče v mladém věku na pozici, kterou potřebujete v mužstvu zaplnit. Kromě toho, že ušetříte peníze, jež byste museli vynaložit na nákup, lze také vydělat na případných prodejích. Navíc hráči spjatí odmala se svým klubem si k němu vytvoří pevnější vztah a pro klub by se na hřišti rozkrájeli.

Přidružené kluby

Spolupracovat s jiným klubem můžete dvěma způsoby: z pozice mateřského klubu nebo z pozice, kdy vy sami spolupracujete s jiným mateřským klubem. Obojí má svoje výhody.

Asi nejčastější výhodou je možnost přesouvat mezi kluby hráče na hostování. Když si od mateřského klubu vypůjčíte několik hráčů na hostování, nemusíte za ně platit žádné poplatky, a přitom doplníte mužstvo nadějnými či kvalitními hráči, které byste jinak nezískali. I v opačné pozici můžete získat – máte-li coby mateřský klub přebytek talentovaných mladíků, pošlete je do přidruženého klubu získávat zkušenosti, zároveň se jim při vytížení zvedne hodnota, kterou pak můžete zpeněžit. V dlouhodobém horizontu na tom neproděláte.

Také můžete pořád pravidelné přátelské utkání se svým mateřským klubem, přičemž všechny příjmy ze vstupného jdou do vaší kasy. Snadný způsob, jak vydělat slušné peníze, pokud jste malý klub.

pridruzene_kluby

Peníze vám často přitečou i z ročního poplatku, který mateřský klub platí svým přidruženým. Jaké jsou však výhody pro mateřský klub? Získáváte podíl na prodeji merchandisingu přidruženého klubu, a pokud je z jiné země (často třeba Asie, Amerika), tak vám poroste reputace v dané zemi a často se navýší i prodej suvenýrů.

Kdy o přidružený klub požádat? Ideálně po delší době strávené v klubu, kdy máte důvěru vedení, třeba vás vedení nechá samotného navrhnout klub, se kterým chcete spolupracovat. Mateřský klub si vyžádejte v období, kdy nemáte dostatek peněz na přestupy a potřebujete ušetřit, kde se jen dá.

Přátelské zápasy

Domluvit si atraktivní a výnosné přátelské zápasy je nesmírně výhodné především pro malé kluby. V přípravě je nutné natrénovat fyzičku a sehrát se, ale vydělat peníze přáteláky není tak těžké. Stačí si najít nějaký klub s vysokou reputací. Všimněte si příkladu:

Obrázek

Domácí přátelák se Celticem by vynesl 15 tis. liber (45 000 – 30 000). Zatímco v případě konání na jejich stadionu byste mohli získat dokonce 110 tis. liber, protože poplatek je placen vám. Teoreticky lze vydělat také na televizních právech a na prodejích fanouškům v rámci stadionu.

Obrázek

Reputace, merchandising, návštěvnost stadionu

Vysoká reputace je rozhodně výhodou. Kluby jako Manchester United nebo Bayern Mnichov prodávají ohromné množství dresů, suvenýrů a dalších produktů. I s menším klubem si však můžete přivydělat – nárůst v prodejích přichází zpravidla po větším úspěchu. Ať je to postup o ligu výš, finále menšího poháru nebo něco podobného.

Zisk z televizních práv je také do jisté míry závislý na reputaci klubu. Čím vyšší, tím lepší, ale nezoufejte. Třeba se vám podaří dojít daleko v pohárové soutěži, utkáte se s některým z gigantů a penízky z televize jen potečou. Platí jednoduché pravidlo – úspěch táhne.

Ke zvýšení návštěvnosti se reputace také hodí. Kluby s širokou fanouškovskou základnou mají pochopitelně vyšší návštěvnost. Příjmy ze vstupného pak tvoří značnou část klubové pokladny. Ovšem i z pozice malého klubu si lze hezky vydělat. Místní derby či pohárová utkání mohou přitáhnout hordy fanoušků.

Jak ale zvýšit návštěvnost dlouhodoběji? Nabízejí se tři způsoby.

1. Vyhrávejte zápasy – banální, ale zaručený postup. Skalní fanoušci budou chodit pořád, ale pak jsou tu fanoušci, kteří slyší na úspěch, a ty přilákají právě vyhraná utkání, postupy v lize apod.

2. Atraktivní fotbal – koho baví sledovat zaparkovaný autobus? Máte-li dostatečně silný celek, hrajte útočně, dávejte hodně branek, a návštěvnost poroste.

navstevnost

(pro který klub má smysl zvýšení kapacity?)

3. Kapacita stadionu – máte na zápasy plno, ale peněz z toho moc nemáte? Zkuste navýšit kapacitu stadionu, ideálně v případě, že zaznamenáváte alespoň návštěvnost okolo 95 %. Vedení bude ochotné přistoupit na váš návrh po úspěšném období nebo postupu, jestliže tedy mají k dispozici finanční prostředky.

Závěrečný tip

Všimli jste si, že s vydělanými penězi vy jako manažer nemůžete nijak nakládat? K čemu vám tedy je vysoká mzda? Nastavte si co nejnižší mzdu, až budete vyjednávat o smlouvě, a ušetříte klubu další peníze.

Zdroj FMInside.net TheHigherTempoPress.com FMScout.com

Zanechat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.