Rozhovor s Milesem Jacobsonem o FM 2018

http://www.gameinformer.com/cfs-filesystemfile.ashx/__key/CommunityServer-Components-SiteFiles/imagefeed-featured-sportsdesk-2017-nov6/sd11.06610.jpg

Ředitel Sports Interactive Miles Jacobson o vývoji nového ročníku

Po spuštění beta verze FM 2018 jste vydali už několik updatů a oprav, takže splnila účel?

Dostali jsme od hráčů skvělou zpětnou vazbu, což neznamená, že bychom opravovali jen kritické chyby a pády hry. Pro příklad: 2D zápasový engine – někteří veteráni naší série měli problém s tím, jak jsme ho předělali, a tak jsme tomu věnovali pozornost. S něčím jsme souhlasili, s něčím naopak ne, ale učinili jsme několik změn, takže nyní můžete využít přiblížení kamery, abyste byli blíže dění na trávníku.

Během týdne jsme také provedli pár úprav na obrazovce taktiky, na kterou chodili stížnosti. Konkrétně se jednalo o funkci, k níž bylo potřeba udělat o jedno kliknutí více než dřív, takže jsme to odstranili.

Rozhodně nám tedy předběžný přístup pomáhá. Víte, betu hrají desítky tisíc hráčů a díky tomu, že nám poskytují zpětnou vazbu, dokážeme vylepšit finální verzi hry. Reagujeme vcelku rychle.

Jedná se o překlad článku z GameInformer.com

Hráči Football Manageru jsou známí tím, že u hry tráví hodiny a hodiny… Jsou podle vás spokojeni s roční periodicitou vydávání nové hry nebo byli raději, kdyby hra vycházela v delších intervalech?

Je několik skupin hráčů. Část hraje jednu hru třeba dva tři roky. Ale s tím vůbec nemáme problém, je to v pořádku. Jiní si každý rok kupují nový ročník. Chceme jim nabídnout možnost volby. Zároveň by bylo zvláštní, kdyby úplně každý přesedlal na nový ročník – to by mohlo znamenat, že naše hra nebyla tak dobrá, aby ji hráli po delší dobu.

Přestože už je beta venku a hraje ji souběžně až 20 000 hráčů na Steamu, tak minulý ročník se stále drží na 30 000. Jakmile vyjde konečná verze FM 2018, dostaneme se zřejmě k 50-70 tisícům, ale 17 bude hrát zhruba polovina, u 16 zůstane 10-15 tisíc atd. Naším cílem je lidem nabídnout hodnotný produkt, který jim vydrží, takže mě netrápí, pokud si naši hru nekoupí každý rok. Vydávat ji však v kratších intervalech by bylo až příliš.

Zásadní novinkou je letos týmová chemie a zavedení různých sociálních skupin v rámci mužstva. Jak jste na začátku, při zavádění mechanismu do hry, věděli, jaké mezi sebou mají vztahy skuteční hráči?

Díky širokému přístupu, který máme ve fotbalovém prostředí. Všechno můžeme odpozorovat z první ruky. Když jsme tedy přemýšleli nad různými sociálními skupinami, napadla mě jedna velmi očividná, kterou spousta lidí opomíjí. Hráči různých národnosti, již se stěhují do evropských lig, tráví čas zejména společně. Ať v rámci jednoho klubu nebo napříč celou ligou. Například v Londýně je několik míst, kde se scházejí všichni brazilští hráči hrající Premier League za londýnské celky, totéž platí pro Francouze. Všichni se navzájem znají. Belgičané, Jihoameričané. Mají prostě sklony trávit čas společně.

Pak máte jiné kritérium – dobu strávenou v klubu. Určitě sám víte, že s kolegy, kteří nastoupili zhruba ve stejnou dobu, jako vy, jste měl tendenci trávit více času, protože jste byli všichni nováčci. Až poté navážete vztahy s „veterány“. Fotbal se v tomhle od běžného zaměstnání až tolik neliší.

Ale pár lidí mi psalo přes WhatsApp ve stylu:
„Proč jsem ve stejné skupině jako tenhle chlápek?“

K týmové chemii jsme přistoupili nejen z pohledu věku či osobnostních rysů, ale také s ohledem na ovládané jazyky daných hráčů. Rovněž narazíte na hráče, kteří do žádné skupiny nezapadají, a tak mohou sem tam trávit čas v různých skupinách. I oni mohou časem proniknout do jedné ze skupin natrvalo, ale zpravidla se jedná o hráče, nikoliv přímo outsidery, kteří prostě nejsou tak přátelští a společenští jako ostatní.

Bohužel se nám nepodařilo dostat do hry ještě jednu věc, protože není v našich silách sbírat informace o každém jednotlivém hráči. Někteří fotbalisté se totiž zcela vymykají stereotypům o sportovcích a je nesmírně obtížné je do nějaké škatulky zařadit, jelikož ty informace prostě nemáme. Sleduje hráč při cestě ze zápasu zahraniční filmy nebo poslouchá hudbu? Takovéhle detaily, které o hráčích řeknou mnohé. Třeba se k tomu v budoucnu dopracujeme.

Měli jste k dispozici konkrétní příběhy fotbalistů a informace o tom, jak týmová chemie reálně funguje?

Říkáme jim, že je to fikce, ačkoliv se snažíme o simulaci reality. Někdy je to celkem zábava, zpravidla takové zprávy dostáváme pozdě v noci po ligovém vítězství těch klubů. Dá se předpokládat, že tou dobou v sobě měli pár piv.

Jasně, mluvili jsme s mnoha lidmi od fotbalu. Rozhodně nám prospěje, když nám pomohou už při alfa testování. Problém je, že se žádným z těch hráčů nemáme obchodní smlouvu, takže vám nemohu prozradit jejich jména. Ale pár lidí mi psalo přes WhatsApp ve stylu „Proč jsem ve stejné skupině jako tenhle chlápek?“.

Musíte však zůstat maximálně obezřetný, protože v tu chvíli jednáte se skutečnými hráči a určitě nechcete čelit soudním tahanicím.

Při hraní narazíte na hráče, kteří vás budou stále nenávidět, třebaže jim zvednete plat, označíte je za nejlepší na světě a necháte bydlet u sebe doma.

Co se výher týče v souvislosti s týmovou chemií – fungují vítězství jako všelék na postoje hráčů a celkovou atmosféru v mužstvu?

V žádném případě. Samozřejmě, že výhry pomáhají, když vám mužstvo není nakloněné – tím spíš, když jsme přidali taktické brífinky a hráči na ně nějakým způsobem reagují. Když jim něco přikážete, oni s vámi nesouhlasí, ale vy si přesto stojíte za svým a nakonec vyhrajete – dokážete jim, že se mýlili, a váš respekt u hráčů vzroste.

Ovšem každý hráč ve hře má svou individuální osobnost. Naše postavy ve hře nemají jen šest nebo deset vlastností, jako v jiných hrách. Disponují 250 různými atributy, což znamená miliony a miliony možných kombinací. Žádný hráč není stejný. Při hraní narazíte na hráče, kteří vás budou stále nenávidět, třebaže jim zvednete plat, označíte je za nejlepší na světě a necháte bydlet u sebe doma. S takovými lidmi se ale střetáváme v každodenním životě.

Vzhledem ke všem mechanismům, které zajišťují fungování taktiky či chování hráčů, jejich atributů a umělé inteligence, musí být nesmírně náročné vše poskládat dohromady podle představ, že?

Při vývoji Football Manageru je mou prací právě to, aby jednotlivé části hry vzájemně fungovaly. Naše studio se od ostatních odlišuje v tom, že nemáme samostatné oddělení designu. Všichni programátoři se věnují návrhům svých modulů, přičemž každá naše hra má svého ředitele, který na ni dohlíží. U FM jsem to já, u FM Touch Oliver Collyer a pro FM Mobile Mark Vaughn. Součástí téhle práce je, že dáváte pozor, aby do sebe všechny kousky skládačky pěkně zapadaly.

Klíčové novinky, jako je zdravotnické centrum nebo týmová chemie, vyžadují, abychom si pohlídali, že ostatní oblasti hry s nimi budou patřičně spolupracovat. U týmové chemie jsme museli udělat změny v zápasovém enginu a jeho umělé inteligenci. Pokud spolu hráči skvěle vycházejí v kabině, zpravidla se to projeví i na hřišti. Takové drobnosti jsme museli zahrnout do zápasového enginu.

Nedá se říct, že by jedna věc fungovala nezávisle na ostatních, vše je propojené. Tím, že tuhle práci dělám už dlouhou dobu, mi to ani nepřijde tak náročné. Důležité je, abyste se na věci dívali ze všech úhlů pohledu, a tak se ujistili, že budou fungovat.

V souvislosti se sportovními hrami mě vždycky zajímaly hodnotící škály. Kupříkladu na 100bodové škále atributů – jak velký rozdíl udělá 1 bod?

Spousta sportovních her pracuje s rozmezím 100 bodů, my se držíme dvacetibodového rozmezí, ale rozšiřujeme ho „pod pokličkou“. Co se tedy může jevit jako 1 bod rozdílu, je ve skutečnosti mnohem složitější kombinace jednotlivých prvků. Kolikrát zaokrouhlujeme hodnoty jako 11,1 na celá čísla – tedy 12.

Kdybychom dělali všechno jen v intervalu dvaceti bodů, hra by se rozpadla, protože by se v ní vyskytovaly ohromné skoky a škála by nestačila.

Všechno se nicméně netočí jen okolo individuálních atributů, svou roli hraje ve hře třeba morálka. Letos jsme přidali týmovou chemii, a aby byla pro hráče srozumitelnější, rozšířili jsme úrovně morálky. Doposud jich bylo pět (dobrá, velmi dobrá, skvělá apod.) a my jsme jejich počet zdvojnásobili, aby každý viděl drobné rozdíly a nuance mezi nimi.

Zato pro tréninky pracujeme s odlišnými úrovněmi a různými velikostmi šipek, jež ukazují změnu konkrétního atribut, ačkoliv se souběžně s tím nemusí měnit číselná hodnota. Díky tomu mohou hráči vidět, zda se vydali správným nebo špatným směrem.

Takže ano, pro nás by bylo příliš zjednodušené pracovat s dvacetibodovou škálou, ale je to mnohem příjemnější, když jste hráč.

Chceme jen lidem ukázat, že je to součástí života. Někteří lidé jsou heterosexuální, jiní jsou homosexuální.

V letošním vydání se mohou hráči ve hře přihlásit k homosexualitě. Konzultovali jste tento prvek s LGBT komunitou?

Spolupracujeme už 20 let s organizací Kick It Out, která se zaměřuje na vymýcení rasismu z fotbalového prostředí. Tenhle nápad původně vzešel od jednoho člověka, který pracuje v klubu Premier League, hráčům se se svou orientací svěřil před rokem a veřejně pak před několika měsíci. Hovořil jsem o tom s ním, s fotbalisty obou orientací, bývalými hráči, členy realizačního týmu atd.

Zatím jsme se nesetkali s negativním hodnocením toho, jak jsme to zapracovali do hry. Zpočátku jsme narazili na několik komentářů typu „oni se jen snaží, aby s tím více lidí vyšlo na veřejnost“. Ale to vůbec není naším cílem. Chceme jen lidem ukázat, že je to součástí života. Někteří lidé jsou heterosexuální, jiní jsou homosexuální. Nezáleží na tom. V jiných sportech neměl „coming-out“ žádný negativní účinek, a navíc je škoda, že homofobie stále existuje.

Projeví se takové prohlášení na týmové chemii?

Ne, jelikož z reálných případů víme, že to žádný vliv nemá. Lidé si řeknou „aha, dobře, jedeme dál“. Jestliže to nemá reálný dopad ve skutečnosti, nebude ho mít ani v naší hře. Mezi námi, kteří pracují v herním průmyslu, je mnoho homosexuálů, ale komu na tom sejde? Tak proč by to mělo vyvolávat pozdvižení u sportovců?

Ve Spojených státech se v poslední době rozšířilo vyjadřování sportovců k politickým událostem. Fanoušci i média tomu věnují dost pozornosti. Můžeme něco takového najít i v FMku?

Musíme si dávat pozor, abychom nečelili žalobám. U skutečných hráčů se to tedy nemůže nikdy stát. Fotbal je v tomhle zvláštní, protože FIFA dohlíží na to, aby se nesměšoval sport a politika.

Dokonce když si britské národní týmy připnuly vlčí mák na dresy, který symbolizuje vzpomínku na válečné oběti, dostaly za to pokutu. Nedávno jedna země doplatila na vměšování politických organizací zákazem účasti v mezinárodních utkáních. Máme tu tedy pravidla, která to zakazují, a proto to ve hře nenajdete.

Studio Sports Interactive se v minulosti věnovalo různým sportovním hrám. Máte v plánu se k tomu vrátit a rozšířit své portfolio her?

Vydáváme hokejovou hru, která vyšla před pár lety (Eastside Hockey Manager), a Riz od nás ze studia ji jednou za pár měsíců aktualizuje. Pracovali jsme na baseballové hře, v určitou chvíli byli její vývojáři součástí našeho studia, ale pak se oddělili a dělali na ní sami (Out of the Park Baseball). My máme však napiplno s našimi třemi fotbalovými tituly. Ačkoliv nikdy neříkej nikdy, v tuhle chvíli nechystáme jinou sportovní hru.

Zdroj GameInformer.com

Zanechat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.