Recenze FM 2019

Recenze Football Manager 2019

Každý z nás musí občas čelit nepříjemné pravdě, tak tady ji máte – zase jsme o rok starší a zase trávíme ponuré listopadové dny (a noci) nesnesitelně ponoření do nejprodávanějšího generátoru tabulek a čísel. Ale co bychom pro dobro fotbalu neudělali, že? Vždyť my jsme, Ivánku, jen dělníci fotbalu a potíme tady krev… Zvu vás na cestu do hlubin manažerovy duše, při níž prozkoumáme taje nového ročníku a ujasníme si, jestli máte svoje těžce vydělané peníze vrazit do další počítačové hry.

Pokud alespoň trochu sledujete dění v herním průmyslu, zřejmě vám neušlo, že vydávání sportovních titulů patří mezi nejméně vděčné úkoly. Hráči na vás tlačí, abyste rok co rok přicházeli s inovacemi, ba dokonce revolučními novinkami, ale z pozice vydavatele je pro vás klíčové nevystřílet všechny náboje najednou a udržet si pár nápadů i do dalších let. Sports Interactive v tom nejsou výjimkou.

Třeba já jsem v minulém ročníku odehrál sotva pár sezon. Důvod? Částečně to bylo přesycením hrou z předchozích let (ano, FM jsem takříkajíc snídal i večeřel), ale ještě větší roli hrál nedostatek zajímavých novinek a inovací. To mě přivedlo na myšlenku, že studio pod vedením Milese Jacobsona najíždí na DCN – dvouletý cyklus novinek. Zatímco Football Manager 2018 se zaměřil na vyladění již zavedených principů a kromě modernizace skautingu přidal týmovou chemii či zdravotnické centrum – což jsou bezesporu užitečné věci, ale ve výsledku šlo jen o shromáždění údajů, které byste našli ve hře na různých místech –, tak současný ročník přináší vskutku hmatetelné změny herních mechanismů.

Po letech žadonění se nad námi vývojáři slitovali a konečně nám poskytnuli trénink, jenž patří do 21. století. Namísto vágních a stereotypních možností jsme dostali bezpochyby komplexnější a zábavnější nástroje, jak ze svých svěřenců vymáčknout i poslední kapku potu (ďábelský smích), zatímco vy máte nohy v teple a popíjíte fair-trade kolumbijskou kávu z nedotčených koutů jihoamerických And.

Tréninkový den je rozdělen do tří bloků a je jen na vás (nebo vašem asistentovi), co hráčům naordinujete. Pokud se necítíte na vytváření vlastního tréninkového plánu, máte k dispozici nespočet předpřipravených jednotek, které vám pomohou s předsezonní přípravou, s udržováním fyzičky během sezony nebo se zaměřením na jednotlivé oblasti hry (obrana, útok, taktika, standardky, zápasová příprava apod.). Na první pohled vás možná zahltí velké množství políček a informací, ale dejte tomu čas a uvidíte, že možnosti, které vám nový tréninkový mechanismus nabízí, jsou úžasné a přibližují hru zase o krok blíž realitě. Výsledky vaší práce skutečně poznáte.

Na screenshotu výše je nový plán tréninku, který můžete zaplnit, čím chcete. Při výběru jednotlivých tréninkových náplní vždy získáte informace, kdo se jich bude účastnit, jaké atributy rozvíjí, jak náročné jsou a v čem pomohou vaší taktice. Široká paleta vám umožní ušít trénink na míru příštímu soupeři nebo se zaměřit na slabinu, která váš tým stála body v posledních kolech.

Hra věrná realitě, viď, Mesute?

Nový Football Manager rovněž poskytuje informace o výkonech hráčů během tréninkových galejí. Okamžitě tudíž víte, koho pochválit, kdo si zaslouží hrát a kdo by měl sakra přidat, aby se v týmu vůbec udržel.

Další příjemnou funkcí je rozdělení hráčů do tréninkových skupin (brankáři, obrana a útok) a především možnost hráče přesouvat. Máte ofenzivního krajního beka a chcete, aby trénoval hlavně své útočné atributy? Žádný problém.

Únavu hráčů zase řeší automatické nastavení intenzity jejich tréninku. Podle toho, v jaké kondici hráči jsou, např. 80 – 89 %, jim lze nastavit poloviční, obvyklou či dvojnásobnou intenzitu tréninku nebo jim dát úplné volno.

Nejen tréninkem fotbalový hráč je živ, a proto se britští vývojáři zaměřili i na zpřehlednění taktického nastavení. Ačkoliv jsme si jako uživatelé nemohli stěžovat na nedostatek taktických „hejblátek“, občas si určitě každý z nás řekl „a co to vlastně udělá?“. V novém ročníku už to řešit nemusíte. Taktika je nyní rozdělena do tří části:

1. S míčem
  2. V přechodu
  3. Bez míče

Ať jste ostřílený veterán, který pamatuje ještě posuvníkovou taktiku, nebo naprostý nováček sestavovat taktiku je nyní jednodušší, praktičtější a realističtější. Rádi byste na vlastní polovině napadali, ale v útoku raději vyčkávali? Preferujete v obraně sevřený blok, zatímco útočíte převážně po křídlech a otevíráte hru do šířky? Všechny tyhle varianty máte nyní jako na stříbrném podnose.

Football Manager se v otázce komplexnosti a zpřístupňování hry vydává správným směrem, což si ukážeme právě na taktice. Představte si následující situaci: dlouhá léta sledujete fotbal, máte svůj oblíbený klub i zahraniční ligu a FIFA vás už nebaví, případně chcete strategicky zaměřenou hru. Na internetu narazíte na zajímavý titul s názvem Football Manager, který má dobré recenze a není příliš drahý. Tak si ho koupíte, nainstalujete a jdete hrát. Prásk! Právě jste narazili na těžko průchozí bariéru z tisíce různých možností, kterými hra disponuje. Ztrácíte chuť hrát a litujete, že jste si nekoupili nové džíny.

Trošičku nadsázky neuškodí, že, ale podobně se jisto jistě cítilo spoustu nováčků. Ve Sports Interactive na ně myslí, a proto do hry zahrnuli taktické styly, přednastavené taktiky včetně instrukcí a rozestavení, které kopírují fotbalové trendy nebo vycházejí z historie. Je libo vštípit svému týmu guardiolovskou tiki-taku nebo echt kloppovský gegenpress? Jste rozený Prešovan, a tudíž je vaší krevní skupinou neprostupné catenaccio? Všechny tyto styly můžete samozřejmě libovolně upravovat a přetvořit si je k obrazu svému. Jako výchozí bod (a pro nováčky záchranná vesta) však fungují skvěle. Navíc mají hezké názorné animace.

Když už jsem nakousnul zpřístupňování hry nováčkům, nelze opomenout ani letošní začlenění výukových tutoriálů, které provedou hráče základními obrazovkami hry, seznámí ho s klíčovými principy a vysvětlí, na čem záleží. I když máte nahrány stovky hodin, průvodce vám dokáže předat zajímavé informace, natož pokud jste manažerským světem dosud nepolíbení.

V rámci taktiky nyní zůstává ještě jeden kostlivec ve skříni, a tím je editor standardních situací. Předpokládám, že se na něj vývojáři v dohledné době zaměří, jelikož by mu prospělo podobné zmodernizování jako tréninku – nácvik signálů, podrobnější nastavení pozic a úkolů. Snad se dočkáme.

Nedílnou součástí hry už je pěkných pár let 3D zápasový engine. A pokud mám k něčemu letos výhrady, je to právě zobrazení zápasů. Skutečně věřím vývojářům, že na něm každý rok odmakají mnoho hodin, ale v roce 2018 bych očekával trochu lepší výsledky. Vůbec teď nekritizuji vizuální stránku, která je pro účely manažerské hry dostačující, ale spíš mechanismy, které ji pohánějí. Podivných, až komických situací je v každém zápase více než biografií Tomáše Řepky, počínaje ohňostrojem odrazů, nerealistickými trajektoriemi míče a konče mysteriózními pohyby hráčů (o brankářích nemluvě).

Co myslíte? Jasně, nedal…

Výše zmíněné platí v případě, kdy ze zápasu aspoň něco vidíte. Nejednou se mi stalo, že navzdory rozšířenému zobrazení vidím ze zápasu pár vteřin, o akcích vlastního týmu ani nemluvě. K čemu nám pak je zavedení videoasistenta rozhodčího? Pro mnoho hráčů je záchranou alespoň tlačítko okamžitého výsledku…

Mezi často zmiňované novinky patří rovněž licencovaná dvojice německých soutěží. Je znát, že vývojáři se snaží doplňovat licence, jak to jen jde, a to je dobře. Na vše ostatní je tu komunitní addon.

Na německé frontě klid, Bayern znovu v čele.

S velkou pompou se také každoročně hovoří o vylepšeném, přepracovaném, zmodernizovaném, zpřehledněném (a bůhví jakém) uživatelském rozhraní. Sports Interactive letos celkově obměnili vizuální styl značky, včetně loga herní série nebo obálky krabicové verze, a vzali to z gruntu i se skinem. Jak jste si nejspíš všimli, já hraji s lehce upraveným tmavým skinem, protože… mi ten nový nesednul především kombinací barev. Jedná se o čistě subjektivní dojem, ale domnívám se, že primárním hlediskem by měla být přehlednost a možnost rychle se na obrazovce zorientovat.

Všeobecně je ale uživatelské rozhraní v dobré formě, snad s výjimkou skautingu, u něhož by ještě pár úprav neškodilo.

O čem jsme se ještě nezmínili? Ano, jestliže působíte na britských ostrovech počítejte velmi brzy s brexitem a problémy s ním spojenými. Letos byl kladen velký důraz na prohloubení procesu pracovních povolení, takže si připravte razítka, svorky a sešívačku, protože byrokratické peklo začíná! Zase tak žhavé to nebude, ale cesta od žádosti po získání pracovního povolení dokáže být trnitá, a proto vám hra poskytuje různé nástroje, jak si toto dobrodružství zpříjemnit.

Slovo na závěr

Football Manager 2019 je hra, která (bohužel doslova) nemá konkurenci, uvědomuje si to a umně toho využívá ve svůj prospěch. Letos to však není na škodu, protože ať hru pořizujete každý rok nebo občas nějaký ročník vynecháte, nově zavedené herní prvky jsou natolik vydařené, že by vám neměly uniknout. Na trhu nenajdete komplexnější, detailnější a při tom tak zábavnou, až návykovou hru pro fotbalové manažery, takže i těch pár chybiček a nedostatků (ještě jsme nezkritizovali stále stejné tiskovky!) vývojářům odpustíte.

Za poskytnutí recenzní kopie hry děkujeme českému distributorovi Cenega Czech.
87%
Vynikající

Hodnocení

Tréninková revoluce, moderně a lépe zpracovaná taktika, vyladěné funkce z předchozích let, obří fotbalový svět a nekonečná znovuhratelnost tvoří z Football Manageru 2019 jedinečnou hru, kterou stojí za to si koupit a podpořit vývojáře. Asertivně: A do příštích let se modleme za lepší engine, standardky a práci s mládeží.

• Novinky 95%
  • Hratelnost 90%
  • 3D zápasový engine 70%