Stahování a testování taktiky – k čemu slouží?

Staženou, nebo vlastní taktiku?

Říkáte si, jestli je možné si nějakým způsobem usnadnit svou milovanou hru? Nechcete se snížit k podvůdkům úpravou databáze nebo dokonce ukládáním/načítáním? Existují totiž nástroje, které lze využívat, abyste dosáhli vašich vysněných cílů ve hře Football Manager. Jenže současně s tím musíte očekávat, že se ochudíte o značnou porci zábavy, nervů a pocitů uspokojení.

Osobně tyto pocity srovnávám s dobou, kdy neexistoval internet a hry byly obecně složitější. Možná si některé starší ročníky vybavují momenty v různých hrách, kdy jste v jednom místě zůstali zaseknutí i celý měsíc. Když se vám vlastní dřinou nakonec podařilo problém vyřešit, ten pocit uspokojení byl nepopsatelný.

Jenže doba se posunula a s nástupem internetu šly ruku v ruce i návody, videa, různé fan weby a najednou hra, která vám přišla nesmírně těžká, se díky informacím a návodům stala směšně lehká. Samozřejmě se bavím o období, kdy naší jedinou starostí bylo vrátit se ze školy, sednout za klávesnici a pařit do aleluja.

V té době jsme opravdu měli času dostatek a mohli jsme si dovolit ten luxus, který člověk v určité fázi života ztratí. Pak jste za tu práci, již vykonal někdo za vás, docela rádi, protože se v samotné hře můžete zaměřit na tu konkrétní věc, která vás baví.

Jak si ulehčit hraní Football Manageru

Dost už bylo obecného povídání, pojďme se podívat, jak si usnadnit hraní. Těch možností je totiž celá řada a je jen na vás, do jaké míry se hodláte ochudit o zážitky.

  • Volba lehčí ligy a výběr týmu se silnou sestavou a tučným kontem
  • Užší seznamy (shortlisty), které vám vyfiltrují seznam hráčů, například nejlepší talenty
  • Nejrůznější filtry na zaměstnance a hráče
  • Odkryté atributy hráčů
  • Skin s tlačítkem pro okamžitý výsledek
  • Addon na snížení počtu zranění
  • Taktika

Možná jsem na některé prvky zapomněl, ale toto jsou asi nejvýznamnější z nich, které vám mohou hru usnadnit či naopak ztížit. V tomto článku bych se však chtěl zaměřit hlavně na oblast taktik, která je patrně nejdůležitější, pakliže chceme ve hře něco vyhrát a hráč není zrovna absolvent taktické či jinak fotbalově zaměřené školy.

Samotná hra prošla léty vývoje a některé nové prvky zvyšují obtížnost s každým novým ročníkem. Když se vrátím na počátek svého hraní FMka, musím zamířit do roku 2006. Hra se velmi lišila od toho, jak ji známe nyní. V podstatě vaší jedinou starostí bylo vytvořit kvalitní tým a dobrou taktiku. Jenže já věděl o fotbale prd, a o taktikách ještě větší.

Příštích pár ročníků FMka se tak pro mě stalo utrpením, protože má tvorba taktik se skládala z náhodně rozmístěných posuvníků a šipek při rozestavení 4-4-2. Když se mi po desítkách hodin podařilo najít nějaké optimální “nastavení” šipek, puntíků a posuvníků, teprve poté jsem ji aplikoval do hry a konečně jsem si užil svůj styl hraní.

Samozřejmě, že už tehdy zde byli hráči, kteří na internetu publikovali své taktické nastavení. Ať už to bylo z pocitu, že se jim podařilo přečůrat tehdy dost děravý zápasový engine, nebo prostě jen chtěli nám neschopným ušetřit námahu.

Kouzlo testované taktiky

V současné době existují mnohé weby, jež se touto problematikou zabývají, a někteří tvůrci taktik se stali legendami ve svém oboru. Jenže vytvořit kvalitní taktiku není vůbec snadná záležitost. Obzvlášť v posledních letech, kdy do hry přibylo velké množství nových prvků ovlivňujících taktiku.

Nedávno jsem se ptal jednoho dnes už legendárního stratéga, proč vlastně vytváří co nejlepší taktiku, když je to člověk, který z fleku může trénovat reálná ligová mužstva. Odpověděl mi, že v tom je právě ten problém. On je přesvědčený, že s jeho znalostí fotbalu a umění strategie by určitě dokázal uspět, ovšem hra mu toto neumožní a frustrace jednou došla tak daleko, že se rozhodl bojovat proti hře tímto způsobem, protože ty nejlepší taktiky, které kdy vytvořil, by neměly šanci nikdy v reálném fotbale uspět.

A tak stránky, které se věnují FMku zahltili hráči, jež sdíleli jak diví své taktiky a vlastně tak toužili trošku získat slávu, protože vytvořili neporazitelnou taktiku. To se však v 99,9% nestalo. Pravdou totiž je, že některé starší verze FMka nebyly dvakrát vyladěné po taktické stránce a bylo možné nalézt slabiny, díky nimž poté taktiky frčely jedna báseň.

Posledních pár let se však tvůrcům hry daří tento nešvar odbourat. S tím kleslo rovněž množství hráči sdílených taktik, které slibovaly zaručený úspěch a byly podloženy často i editovaným obrázkem, aby dokázali, že oni jsou ti nejlepší stratégové místní komunity.

I tak se každý ročník nahromadí celá řada taktik z mnoha zdrojů, ať už úspěšných nebo ne, a čert aby se v tom vyznal. Možná i tohle si pověděla dvojice z britských ostrovů pod přezdívkami Mr L a TFF. Oba už měli za sebou celou řadu velmi poučných pojednání o tvorbě taktik, strategií a vůbec celou řadu obsáhlých návodů. TFF je také stále aktivní tvůrce taktik.

Tato dvojice se nezávisle na sobě rozhodla vytvořit tabulky s taktikami, které lidé sdílejí, a porovnávat jejich účinnost. Z původního nápadu, kdy se velmi zdlouhavě a těžkopádně hodnotily výsledky, vzešel velmi přesný nástroj, který vyhodnotí za stanovených podmínek, jak si taktika vedla. S postupem času se TFF vrátil k tvorbě taktik, ale Mr L šel opačnou cestou, přestal sám tvořit a zaměřil se jen na hodnocení. Nutno říct, že v tomhle ohledu udělal Mr L obrovský pokrok.

Jak vypadá testování taktiky?

Někdo musí testery oslovit a předat jim jejich výtvor, ale s tím už léta nemá Mr L problém, protože tvůrci samotní se mu ozývají, aby vyzkoušel jejich taktiku, a doufají v co nejlepší umístění v jejich žebříčku. Taková taktika je pak hozena do speciálně vytvořeného týmu s průměrným kádrem (underdog) a se silným kádrem (subTop).

Oba týmy se zařadí do testovací ligy. Tato testovací liga obsahuje 46 týmů různých úrovní. Následně se nastaví trénink a instrukce pro soupeře, pokud je tvůrce uvádí. Tím však příprava na simulaci nekončí. Je třeba zamrazit kondici a morálku, zakázat zranění, přestupy atd. Následně manažer odejde na celoroční dovolenou a zhruba za 30 minut máte výsledná data.

via GIPHY

Asi vidíte, že výsledek opravdu nemůže odpovídat tomu, jak bude taktika samotná fungovat ve vaši hře, protože kromě tzv. plug and play prvku, kdy se o taktiku dále nestaráte, je zde i spousta editací, které reálně nemůžete ve hře použít. Přesto jsou tato data velice ceněna a tvůrci se mohou přetrhnout, aby byli v hodnoceni co nejvýš.

Stažené taktiky lze určitě chápat jako negativum, které škodí hráčům a okrádají je o požitek ze hry, avšak celosvětový zájem ukazuje, že velké množství lidí si dokáže užít pocit ze hry i se staženou taktikou.

Československá komunita momentálně nemá žádného zástupce na světovém poli tvůrců taktik a na domácí scéně se o tomto způsobu hraní spíše mlčí. Možná je na čase tohle změnit a ukázat světu, že u nás máme také zkušené stratégy, kteří rádi předají své know how, nebo jen nadšence, kteří by se chtěli podílet na testování.


Autorem článku je mal.kin

Zdroj Obrázek FourFourTwo

Zanechat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Tato stránka používá soubory cookies pro analýzu návštěvnosti a vaše pohodlí. Pokud s tím nesouhlasíte, můžete je kdykoliv ze svého prohlížeče odebrat nebo je zablokovat. Přijmout Přečíst více